14 березня 2015 р.

Конспект уроку на тему «Писанка в моєму житті»


Інтегрований урок з елементами дослідницько-пошукової роботи з образотворчого мистецтва та трудового навчання
 
   Тема: Писанки. Різновиди писанок, їх символіка. Оздоблення писанок бісером, декоративним розписом та поєднання цих технік.
Мета:
навчальна
§  узагальнити знання дітей про писанки як твори декоративно-прикладного мистецтва;
§  розширити і поглибити знання учнів про народну символіку, історію писанкарства;
§  навчити застосувати отримані знання та навики з бісероплетіння та розпису, змішаної техніки на практиці при виготовленні пасхальних яєць.
розвиваюча
§  формувати навички виготовлення писанок з бісеру;
§  розвивати навички декоративної роботи і вираження ставлення через оздоблення предмета (поверхні яйця);
§  формувати навички розписувати писанки;
§  розвивати почуття композиції у визначеній формі (форми яйця), колірного рішення образу;
§  розвивати учнівську творчість.
виховна
§  виховувати повагу до традицій і звичаїв народу;
§  формувати інтерес та повагу до історичного минулого людства, його легенд і вірувань (про яйце);
§  прищеплювати любов до народного мистецтва (писанкарства);
§  виховувати естетичний та художній смак.
Практична робота
§  виготовлення пасхальних яєць з ланцюжків бісеру
§  оздоблення пасхальних яєць декоративним розписом
Наочні посібники: вироби з бісеру, пасхальні яйця, оздоблені ланцюжками з бісеру, дощечки,тарілки з пап'є-маше, оздоблені петриківським розписом, дерев'яні писанки.
Обладнання та матеріали: бісер різних кольорів, тонка міцна нитка, тонка голка, нитковтягувач, клей, ножиці, яйце, картки для гри "Доміно", підготовлені яйця, фарби, зразки намальованих писанок, репродукції картин для завдання на визначення кольорів, спеціальні пензлики.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
§  підготовка учнів та робочих місць до уроку;
§  перевірка наявності учнів.
II. Актуалізація знань та чуттєвого досвіду учнів.
Вчитель обслуговуючої праці:
§  Cьогодні ми закінчуємо наш проект, який розпочався ще в січні місяці.
§  На першому етапі ми з вами вивчали техніку виготовлення ланцюжків із бісеру, ознайомлювалися із кольорами, їх значеннями та співвідношенням, вчилися малювати елементи – символи.
Вчитель образотворчого мистецтва
§  На другому етапі ми вивчали традиції, звичаї українського народу, ви знаходили легенди, вірування про писанку, збирали інформацію для власної творчої роботи. Ця робота була самостійною, пошуковою. І сьогодні на уроці ми з вами дізнаємось багато цікавої інформації, яку ви готували для свого реферату.
Вчитель трудового навчання:
§  Третій етап – це створення своєї власної роботи. Оздоблення пасхального яйця техніками бісероплетіння та декоративного розпису.
§  Тому сьогодні у нас незвичайний урок, урок інтегрований з поєднанням двох предметів: трудового навчання та образотворчого мистецтва
Вчитель образотворчого мистецтва
§  Кожна людина в душі художник, але не кожна вміє застосувати свої художні здібності в житті.
Два світи є у людини.
Один – це той, що створив нас,
А другий – котрий ми до віку
Творити будем повсякчас.
Ці слова можна віднести до кожної людини, яка любить декоративно-прикладне мистецтво, може створити своїми руками гарні речі.
III. Повідомлення теми уроку.
І ось сьогодні на уроці хотілося б пробудити у вас ці здібності і продемонструвати як можна за допомогою знань, які ви отримали на уроках малювання та праці, виготовити пасхальне яйце.
IV. Повідомлення завдань уроку.
учні повинні знати:
§  значення елементів народної символіки, як знаки-обереги;
§  символіку кольорів та співвідношення кольорів при виготовленні пасхального яйця;
§  історію бісеру, декоративного розпису та писанкарства.
учні повинні вміти:
§  виготовляти пасхальні яйця з ланцюжків
§  оздоблювати пасхальні яйця декоративним розписом;
§  вміти об'єднувати дві техніки при виготовленні пасхального яйця;
§  вміти пояснювати значення символів, зображених на пасхальних яйцях.
V. Повторення і закріплення вивченого матеріалу.
§  Які види ДПМ ви знаєте?
§  Яку тему ми розглядали останньою на уроці трудового навчання? (бісероплетіння)
§  Давайте згадаємо історію виникнення бісеру
§  Давайте узагальнемо ці знання, які ми отримали на попередніх уроках. За кожну правильну відповідь ви будете отримувати фішки у формі писанки
§  Що таке декоративно-прикладне мистецтво?
§  З якими видами ДПМ ми з вами знайомилися на уроці образотворчого мистецтва? (з витинанкою, петриківським розписом, декоративним розписом)
§  А що вам відомо про декоративний розпис?
§  Для чого він був необхідний? (прикрашали предмети побуту)
1. Гра "Доміно"
§  З символами ми з вами знайомилися, коли вивчали один із видів ДПМ – вишивку. Давайте зараз згадаємо ці символи за допомогою гри "Доміно".
2. Вправи на розпізнавання елементів-символів, зображених на писанці.
§  Давайте згадаємо які символи-обереги люди зображали, прикрашаючи писанки. (Вчитель показує малюнки писанок з символами, а учні називають їх. Зразки прикріплюються на дошку).
3. Вправи на значення кольору при оздобленні виробу.
§  Ми знаємо, що існують не тільки знаки-символи, але й кольори мають важливе значення при оздобленні виробу.
§  Давайте за допомогою ілюстрацій пояснимо значення кожного кольору. (На дошці кольори, необхідно підібрати ілюстрацію, яка поясне значення цього кольору). За кожну правильну відповідь-фішка.
4. Вправи на співвідношення кольорів.
§  І так, ми з вами з'ясували, що кожен колір має своє значення, але для того, щоб скласти орнамент, необхідно знати ще й кольорове співвідношення. Давайте з'ясуємо ці співвідношення.
5. Назвіть правила роботи з бісером.
1.     Для того щоб бісер не розкочувався по столу, його кладуть на тарілочки чи на ворсисту тканину окремо за кольорами.
2.     Не можна бісер брати у рот.
3.     За товщиною голка повинна відповідати отвору в бісеринці. Не можна вколювати голки в одежу, та брати їх у рот.
4.     При плетенні ланцюжків бісер не треба затягувати, щоб виріб не зморщувався.
6. Правила розписування пасхальних яєць.
§  Тримати у трьох пальцях лівої руки яйце - три пальця правої руки тримають пензлик
§  Повторивши значення кольорів, символів, співвідношення кольорів, ми можемо перейти до практичної частини – оздоблення пасхального яйця.
Людській фантазії немає меж. Один і той самий предмет можна різними видами декоративно – прикладного мистецтва.
І ми сьогодні з вами створимо маленькі шедеври, прикрасивши їх різними способами.
VI. Закріплення вмінь та навичок учнів.
Практична робота
1. Виготовлення пасхального яйця з бісерних ланцюжків:
§  аналіз завдання практичної роботи - демонстрація готових писанок;
§  техніка безпеки під час виконання практичної роботи;
§  самостійне виконання завдання;
§  контроль вчителя з метою виявлення недоліків у ході виконання практичного завдання;
§  поточний інструктаж;
§  демонстрація кращих робіт учнів, аналіз недоліків у роботі та шляхи їх усунення.
Практична робота
2. Оздоблення пасхальних яєць декоративним розписом:
§  аналіз завдання практичної роботи - демонстрація готових писанок;
§  самостійне виконання завдання;
§  допомога вчителя у створенні власного виробу;
§  поточний інструктаж;
§  демонстрація кращих робіт учнів.
Вчитель трудового навчання:
§  Здавна дівчата, збираючись гуртом на вечорниці, приходили не з порожніми руками, а й приносили з собою роботу, яку виконували під час розмов. Вони мали можливість не тільки поспілкуватись між собою, але й показати, що вміють робити своїми руками. За розмовами час проходив непомітно та й робота виконувалась швидко.
§  Працюючи над власним виробом, давайте перейдемо до другого етапу проекту і послухаємо, які легенди ви зібрали про писанки, святкування Пасхи на Україні та в інших країнах.
Вчитель образотворчого мистецтва:
§  Ви зібрали дуже багато цікавого матеріалу у своїх рефератах. Інформація різноманітна, кожен реферат ніби доповнює інший. Тому ми пропонуємо систематизувати та узагальнити матеріал рефератів. Ми будемо задавати питання, а той у кого є у рефераті ця відповідь, буде відповідати.
§  За кожну правильну відповідь ви будите отримувати кружечки різного кольору, в залежності від кольору команди. Ці кружечки будуть прикрашати біле яйце, яке висить на дошці. Переможе та команда, кольорових кружечків якої на яйці буде більше.
Питання:
1.     Що таке писанки?
2.     Звідки пішла родом писанка?
3.     Як писанки розійшлися по світу?
4.     Звідки з’явилися писанки та крашанки?
5.     Як з’явилося перше червоне яєчко?
6.     А яка ще існує легенда про писанки та крашанки?
7.     Чому на писанках малюють цяточки?
8.     Розкажіть легенду про Дракона.
9.     А хто знає легенду про змія Пекуна?
10.                        Чому писанки вважаються оберегами?
11.                        Які повір’я про писанки ви знаєте?
12.                        Які писанки вважаються самими гарними?
13.                        Де знаходиться Музей "Писанка"?
14.                        Де було встановлено пам’ятник писанці?
15.                        Символом якого свята є писанка? Що це за свято - Пасха?
16.                        Як святкують Пасху на Україні?
17.                        Звідки пішла легенда про "Христосування"?
18.                        Як святкують Пасху в Англії?
19.                        Як святкують Пасху в Британії?
20.                        Як святкує Пасху Франція?
21.                        Як святкують Пасху в Бельгії, Нідерландах?
22.                        В яку гру на Пасху грають в Росії?
23.                        Хто знає вірш про писанку?
24.                         
Підведення підсумків змагання. Захист виробу: пояснення кольорів та елементів – символів використаних при оздобленні роботи; обґрунтування назви роботи.
VII. Повідомлення підсумків уроку.
§  Що нового цей урок вніс у ваше уявлення про писанку?
§  Що для себе ви взяли з цього уроку?
§  Де в побуті ви можете застосувати ці вміння та навики, які ви отримали на уроках? (можемо прикрасити житло цими виробами, подарувати їх на свято рідним, показати що ми вміємо робити, заощадити гроші, не купуючи їх у магазині, а створивши власними руками).
VIII. Демонстрація власних виробів.
IX. Мотивація оцінок за урок та виставлення оцінок у журнал та щоденники.
X. Прибирання робочого місця.

Немає коментарів:

Дописати коментар